Friday, March 7, 2008

Produkttest special. Påskbrygd.



En liten olycka hände men detta är en halvsammanfattning av första delomgången i påskbrygdfestivalen 2008




Jag började med Falcons Påskbrygd, 5.9 volymprocen. Den luktar till en början mer lovande än vad den är, en syrlighet anas men den har en fantastisk beska, Skummar dåligt tunnt stora bubblor. Färgen är vacker, som kastanj eller en fin lönnsirap.
Etiketten är oerhört ful, dem har laggt till med vad som ska vara ett kläckt äggskal kring den vanliga skölden och det är bara fult. Det ser ut som is. Falcon är ju innebandysvennes öl of choice och lockar säkert folk. Nej detta var ingen höjdare även om jag kan tänka mig att det är gott till mat.



Krönleins/Three Hears påskebrygd är en annan historia. etiketten är den klassika ovala Three Hearts skölden med en stolt tupp på ordet Påskebrygd. Vad det extra E:et i påskebrygd har där att göra vet jag inte men det känns rätt. Den klockar in på 6.0%. Bra mycket ljusare än falcon och denna levererar syrligheten jag hoppats på i falcons.
Skummet är tätt, nästan stout tätt och det stannar kvar en hinna som av sammet på ytan.
Detta var som ni märker en riktg höjdare.

nu blir det det bra formatet igen.



Eriksberg kallar sin kort och gott Påsköl, på en gul etikett som andas femtiotal bjuder dem in till sitt specialsläpp som dem kallar "mörk och mustig - välbalanserad rostad malt - utvald aromhumle" Etiketten är ritkgit snygg, på baksidan kan vi läsa ännu mer skryt om deras utvalda råvaror. En liten hemlighet, allt som säljs är utvalt. Annars hade det inte sålts. Men dem avslutar med "avnjut gärna till påskbordet, eller unna dig ett glas bara som den är när lugnet har lagt sig"[sic]

Flaskan jag fick är definitivt återanvänd. dåligt.

luktar väldigt lite, nästan stoutmörk och skummar rejält i små bubblor som luktar sött. nästan kanderat. Den är söt, smakar brittiskt. Ritkigt...rulligt i munnen. smaken lägger sig långt bak i gommen och på tungan. Jag vet inte riktigt om det här är något för mig. framförallt inte nu. Jag är inte den som går igång på stout och sånt och nu känner jag att en med hermelinerna hade gett mig vad jag vill.
han står nästan där och hånar mig.

funderar på om jag ska paralelltesta med den här lilla kubanen som ligger framförmig. men nä.

ingen riktig höjdare. nä

Påskbebrygd från Three Hearts går direkt till final. Ingen av dessa till andra chansen. snart mer öl, bara här. på bröstnytt.

1 comment:

Supertramp said...

"flaskan jag fick är definitivt återanvänd"

I stort sett alla flaskor du får är återanvända. Det är inget dåligt, det gynnar miljön. Tänk att människor blivit så bortskämda att de blir upprörda över att flaskan de dricker ur är återanvänd...

Mörkt.