Friday, March 14, 2008

Produkttest special. Påskbrygd del 2



Nu kör vi igen.



Först ut på banan idag är Oppigårds Easter Ale. Etiketten går i gul och orange, en tupp hälsar "Glad Påsk från Dalarna" Etiketten fyller sitt syfte, den är inte helt smaklös. Jag får lite förkrigstiden vibbar. Kan bero på den okonventionella formen på flaskan. Det känns lite bullerbyn, lite lanthandel. 5.3% volymprocent klockar denna ale in på.
Det finns en liten info text på vänster sida om loggan och bäst föredatumen står ocskå på ettiketten på ett sätt som gör att det känns som att en personlig hand lagts vid detta ölet. Intrycket såhär långt är som ni märker mycket gott.

härligt fint tjockt och en vacker brun färg. Luktar mycket gott, mycket frukt.

Frukten är det första som slår mig när jag tar första klunken. Jag är dålig på frukt eftersom jag är allergiker vet jag inte riktigt vad det kan vara. Inte banan iallafall. eller äpple för den felen. Nått i stil med persika, aprikos, passionsfrukt eller något. definitivt inte citrus men det är gott.

Beskan finns där den ska också. Den är faktiskt väldigt lättdrucken.

Jag inser att jag nog ska ha med en gäst för rond tre i det här, det är lite roligare när man har någon att byta tankar med live. Förslag på gäster i min bekantskapskretser välkommnas i kommentarrutan.

Det här är helt enkelt jävligt gott och lättillgängligt, fruktigt men långt ifrån nånslags belgiskt temaöl.

Jag kan tänka mig att det faktiskt är ganska lätt att hinka det här. Det är bra skit helt enkelt.

Det var gott som fan, dags att gå vidare.



Nästa utmanare är Jämntlands Bryggeri AB Påsköl. 6 volymprocent alkohol. Etketten går i gul och grön, i mitten ett kläckt ägg med vad först såg ut som en tattueringsdrake som jag sen insåg var storsjöodjuret. Ligger inte storsjön i jämntland får någon förklara för mig. Det känns jävligt konstigt i vilket fall med en släbbig drake i ägget på min öl. Men låt gå, det är lite annorlunda.
Texten på baksidan låtar oerhört lovande, "en mustig och välsmakande kopparfärgad ale med tydlig beska och en balanserad sötma" jag är oerhört sugen.
Minst sagt vacker i färg, skummet klart godkänt odefinierbar lukt.

Okej det är gott, mer sött än beskt. faktiskt väldigt sött. klart beskan finns där. Men det är typ brun farin eller nått i denna brygden.

Det är väl mest det jag har att säga om den här. Den är söt. och fin i färgen.




Wisby Påsköl
är kvällens sista utmanare, etiketten är riktigt ful, bryggd inom Visbys murar (enkel V i visbys murar W i Wisby...) Ingen extra info, ingenting. 6.0%.

mörk med ett fint skum, god med en bra beska. Denna har i princip vad Jämntland lovade, sirapsaktig sötma. Rejäl beksa. Den är god. jag gillar.

Det känns jävligt lätt att gilla denna. Det är inga extremer direkt. Enkel rak och god. ska lägga mig i soffan och se om jag ändrat mig tills den är urdrucken.

nåja den är helt okej. fast det är inget speciellt. länns lite som en fem komma tvåan nu. fast det kanske all öl gör vid det här laget. gott.

No comments: