Friday, January 18, 2008

Dagens produkttest.

Detta kommer förhoppningsvis bli ett stående inslag här på bloggen. Jag testar en produkt i realtid (okej skriver precis efter mina intryck och delar med mig). Just nu rensas paletten med två resorb för det är dags att vattna smaklökarna med...

"Left Hand Brewing Company - Milk Stout" Det är en amerikansk stout från Colorado. En klassisk mörk flaska med ett fantastiskt tryck på en ko som är svartfläckig av handavtryck från vänsterhänder. I övrigt är etiketten färgrann, och inehåller min nya favortvarningsskylt en överstruken gravid kvinna. Om någon vet var man kan beställa t-shirts, skyltar och banderoller med liknande tryck så skriv gärna en kommentar.
Kapsylen påminner om "rör inte min kompisloggan" känd från 1993 och ingredienserna är som följer.



Vatten, kornmalt, havreflingor, mjölksocker, humle och jäst. inget för den laktosintolernate med andra ord. Ett ingrediensval som minst sagt väcker tankar. Humle jäst vatten är ju annars ett mantra för dem flesta bryggare. Frågan är om detta blir som dem beligska körsbärsölen eller något helt annat.
luktar öl.
svart nästan mörkt och skummar dåligt. misnt sagt intressant smak, jag gillar det vid första intrycket det känns runt som mjölk, gott som öl och en tydlig smak av dem sädeslagen som finns representerade och lite kaffe. Något söt vid andra klunken men visst är det gott. mina farhågor om att det skulle vara dåligt kolsyrat är inte bekräftade, jag uppskattar rejält med bubbel som ni vet.
Det har inte tagit mig mer än två klunkar men nu startade jag Ol' Dirty Bastard och kontrollerar lite oroligt procenthalten, har fått ett sånt där mördaröl på halsen? 5.2% jag var nog bara ensam. Något sött fortfarande och liksom örtigt, eller halmigt eller nått. men gott utan bitterheten hade ölet fallit platt, visst känns en mjölksmak också.
jag dricker det kylskåpstempererat och funderar på hur det kan vara när det är kallare.
fan man känner sig liksom fräsh i munnen av det på något sätt, ungefär som med mjölk men mjölk med en gnutta fernet i. riktigt märkligt. tror inte man ska prova att blanda det.
av någon anledning fryser jag nu.
nu var det slut.

slutsats. det var rätt gott. men jag vet inte riktigt när det passar sig egentligen om det ska komma som första eller om det är något man kan ta mellan dem andra stouten (som jag ändå aldrig dricker, stoutdrickare vad tycker ni?). Hinkar man det blir man säkert mjölkmagad. Men det var intressant. Fast fan vad man fryser av den.

länk till bolaget

den var fan sötare än dem tycker klåpare.

1 comment:

Anonymous said...

drack den iförrgår, tyckte den var jävligt nice! mkt kaffe