Friday, February 20, 2009

Produkttest: Kozlak

Egentligen ska där vara ett sånt nifty streck åt höger ovanpå z men det kan jag inte skriva här. Vacker flaska i svart och vitt vars etikett bådar gott tillskillnad från gårdagens totala fiasko. Stark öl med djup bärnstensröd färg. det bästa från ölmästarna på Amber Bryggeriet i Pommern Polen. Nog första polaken på bloggen? förutom jan dårå. rätta mig om jag har fel.
Rödaktigt, rikligt skum det luktar massor och jag har ändå inte doppat näsan ännu. Spannmål och friska toner.
Oj den här är söt, naturligt till skilnnad från gårdagens sackarindos. Karamelmalten sätter verkligen sin prägel. Väldigt lättdrucken, farligt lättdrucken med sina 6.5%. Smaken kunde ju gärna bjudit på fler övertoner och komplexitet men kanske är det ölens styrka att den kommer kunna avnjutas även på fjärde till fullo. Nu har jag ju bara en förstås...men ändå.
Lite sediment kvar i flaskan som gav en något maltigare smak välkommet, men jag saknar en stor beska och en behaglig eftersmak.
Gott, ingen höjdare. Inte heller denna tillgänglig i systemets orginalsortiment.

No comments: