Thursday, February 19, 2009

Produkttest: Kozel dark

Något av en special eftersom den inte finns på systembolaget. Från bryggeriet (?) Velkopopvický. Säg det snabbt några gånger. Mörkt öl på blygsamma 3,8 volymprocent. Bryggd i Pilzen tjeckien känns lovande, det gör dock inte tillsatsmedlet E-954 sackarin. nåja, men jag gillar inte att man fejkar t.ex en caramellmaltsmak. Reinheitsangebot!
Hälls upp som en mörk ale och skummar kontrollerat. tur för mig annars hade jag behövt ett nytt tangentbord igen... den här bloggen är inte helt gratis att driva.
Men fan, smakar vatten, coca cola och lite öl. är detta för tjeckiska barn som ska vänja sig. I frankrike hälls det ju vatten i vinet för att ungarna inte ska somna på eftermiddagslektionerna men detta är ju löjligt.
Det känns till och med fel på konsistensen. Innehållsförteckningen är på engelska och danska och meddelar mig att det inte är humle utan humleprodukter (hop products) vafan betyder det? jag tror jag har blivit lurad.
Inget på etiketten antyder att detta ska vara en folköl eller nått sånt och den går ju ändå inte att köpa i ett land där sånna dumma regler finns.
Skönt att inte ha kvar denna iallafall... borde varit full när jag drack denna. nu känns det verkligen som alla funderingar jag hade innan jag valde att produkttesta idag var helt onödiga.

Det finns en annan som heter snarlika Kozlak och är mycket starkare och mörkare i flaskan den ska testas snart. köp inte denna om du som jag går crazy på bordershop lite då och då.

Spännande att Nögne ö som var en av dem bästa jag testat följs av den tveklöst sämsta, fan den mesta follen är iallafall ordentlig bruksöl. jag kan för mitt liv inte förstå varför man dricker detta.

No comments: