Monday, December 31, 2007

tio låtar

som gjorde att man tog sig igenom 2007 också.


Mark Ronson feat. Ol' Dirty Bastard & Trigger - Toxic
för något år sen var Britneys Toxic kanske den mest dansväliga låten, 2007 året när Britney var mer ODB än nånsin släpper Mark Ronson sin fantastiska mash med Lift yah skirt är härligt avslappnad, har ett jälva tryck i trummor och blås och är en självklar hit.


Pendulum feat. The Freestylers - Fasten your seatbelts
Hampus sa en gång att fasten your seatbelts var en sån låt man ska lägga av med musik efter man gjort för det räcker liksom, det går inte att toppa. Med ett enkelt och rakt break, den lugna britten och lite sånt på patioas. en given hit på gymnasie drum n' bass. Fantastiska minnen, ett jälva röj.


Kent - Columbus
En torsdag innan skivsläpp fick jag höra av Sarah att Kents nya fanns tillgänglig, jag hade varit på systemet och jag hade bunkrat upp med ciggaretter, det var sådär höstkallt. Egentligen runt tio grader så jag hoppade ut på taket, kjedjerökte, hällde i mig ett gäng bellman och drog i mig ett halvt paket davidoff innan jag började frysa på fjärde lyssningen. Redan på första rundan tyckte jag att Columbus var bäst. det tycker jag fortfarande. En stämmning bara Kent kan bygga upp här.


Familjen - Det snurrar i min skalle
Efter att the tough alliance ställde in sin spelning på the tivoli laddade vi helt enkelt om och började pumpa familjen istället. Ett superenkelt beat, den som inte dansar till det här är våldtäcktman.


Justice vs. Simian - Never be alone
Kanske förra årets överlägset roligaste låt höll sig långt in i år med. Ett jälva röj helt enkelt. klart man har kul när det är Justice. Även populär som fylleskrålar låt på festivalerna. FÖR VI ÄÄÄ DINA VÄNNER OCH DUUUU KOMMER ALDRIG VA SJÄLV IGEN! SÅ KOM IGEN!


Dizzee Rascal - Sirens
Dizze har klarat av något jävligt få artister i hans skola gör, att låta fräsh på tredje albumet. Jag älskade båda dem tidigare. Det var ungt, fräsht, intensivt och argt. Tredje album brukar vara det när det plötsligt börjar handla om brudar eller gud bevare mig politik. Men Dizzee släpper en singel om att kuta från snuten och han låter som en hungrig sjuttonåring.


Maskinen - Alla som inte dansar

Helvete vad denna kommer spelas i sommar av oss, och nästa sommar av dåliga dj's på ställen på stan. ingen kommer vara aktuell men alla kommer att dansa!


Wu Tang Clan feat. Erykah Badu, Dhani Harrison & John Frusciante - The heart Gently weaps
Den första clearade Beatles samplingen någonsin har RZA tjatat sig till och som han använder den. George Harrisons oförglömliga slinga då framförd av Eric Clapton nu i ett samspel mellan RZAs spakar och Dhani Harrisons gitarr. En gangster saga som inte går av för hackor, och Method Mans otroligt lata sista vers kompletterar Raekwon och Ghostfaces stenhårda helt fantastiskt.



Tiësto - He's a pirate
Tiëstos remix på Pirates of the Carribbean themets driv och skojfriskhet gör denna till en av dem absolut bästa låtarna jag hört i år. När andra akten kommer igång efter dryga fyra minuter då trampar man hårdare på gaspedalen än någonsin, dansar fortare ochskriker högre. Detta är technoperfektion. Otippat att Tiësto var kanske det bästa jag såg live i år.


Rihanna feat. Jay Z - Umbrella
Kolla längre bak, det är så vackert. så starkt. så bra. så catchy. så tungt. så känsligt.

2 comments:

CarroD said...

Excellent topplista såhär på årets sista dag!! men du.. icke att förglömma "Kentay - Just idag är jag stark" som ett bonustrack ;)

M said...

man tackar. men det är ett problem med kenta, det är att denä r allt för 2006 för mig. då var den så otroligt given. jag skulle nog kunna räkna upp tio låtar till som varit så viktiga i år... det kanske kommer imorgon eller nått :)